Nha Trang

Yes da har vi spenderat ungefar en vecka i Nha Trang pa Vietnamns ostkust. Staden ar mysig, vi har haft bra boende och beachen ar fin. Vad har vi da sysslat med dessa dagar?!

Forsta dagen stekte vi pa beachen och framat eftermiddagen bestamde vi oss for att checka mojligheten till att ta dykarcertifikat. Vi hittade ett stalle som hette Sailing Club som verkade riktigt bra. Sa vi satt oss ned med dem och borjade fylla i lite papper. Da kom ett stort bakslag tyvarr... Efter lite diskussion med en lakare kom vi fram till att Sofia inte fick dyka pga sin astma. Jakligt trakigt eftersom hon var sa installd pa det! Efter lite tarar hit och dit sa bokade i alla fall jag in mig pa tredagarskursen. Och nu sitter jag har med certifikatet i handen.
Det var riktigt haftigt att lara sig dyka!
Annars har vi mest tatt det lugnt.
Igar dok Amalia och Julia upp helt oplanerat vilket var trevligt. Sa idag har vi akt linbana ut till en o som heter Vinpearl dar vi blev postitivt overraskade! Dar fanns ett stort vattenland, spelhall, tivoli och undervattensvarld. Riktigt kul att bli barn igen!:)

Imorrn drar vi ut pa nya aventyr och ska under 7 dagar fa uppleva "riktiga Vietnam" pa ett sepciellt satt!

Nasta uppdatering kommer den 5 april, ta de lugnt tills dess!

Ciao

vi har det bra

Lyckades få in bilder från mobilen!

Hjälmarnas land

Vet inte riktigt om man ska tycka det är tragiskt eller komiskt men alla springer omkring med hjälmar på huvudet. Antagligen har kriget satt djupa spår, häromdagen såg vi en med hjälm på bussen, i fall att liksom. Dom skördar åkrar med hjälm! Nu har vi gjort Hoi An. Det slutade med tre uppsydda klänningar, två par skor och en skräddarsydd kostym till ett humant pris:) Staden hade nämligen ca 200 skräddare som gjorde det mer eller mindre omöjligt att motstå frestelsen. Men vi är mycket nöjda med resultatet! Två dagar cyklade vi ut till stranden som låg ca 5 km från centrum, en mycket fin strand där vi slappade under palmerna. Vi åt på café 43 efter tips av Elin mathilda och julia och vi skickar tipset vidare. Pankakorna och vårrulllarna var smarriga som attan! Nu har vi kommit till Quy nhon som ligger vid kusten. Det är en stad som inte ser många turister så vi får hälsa hela tiden, hallo och god bye! Staden ligger jämte en lååång Beach och en bit ut kluckar fiskebåtarna, det känns lite som att det bara är en tidsfråga innan staden blir ett populärt turistresemål. Igår kväll spårade vi lite, vi satte oss på en av alla miljontals platsstolecafeer och beställde från en meny utan engelsk översättning! Vi fick in två sorters fisk, grönsaker, såser, bröd och det man rullar så att det blir vårrullar. Och ett par pinnar att jobba med! Efter fem minuters tappert försök fick vi hjälp av ett vietnamesiskt par. Tillslut fick vi till perfekta vårrullar:) Det var väldigt gott. Vi blir nog här någon dag till sen åker vi till na trang och lär oss dyka. /SJ

Solly, I'm stucked in a corner!

Vi skulle ta bussen fran Hanoi till Halong Bay. Vi vantade och vantade.... nar bussen var 40 min sen blev det for mycket for Sofia! Hon gick till bokningsstallet och undrade vad de holl pa med. De visste inte sa de ringde upp foraren och Sofia fick prata med honom. Helt fortvivlad beratta han pa knackig Engelska att han var "fast i en horna"?! Vi fick en jatterolig bild framfor oss!

Foraren kom tillslut och vi drog till Halong Bay dar var bat vantade. Och okej vi tyckte att vi prutade pa priset bra och att bilderna sag bra ut. Men vi visste inte riktigt vad vi hade gett oss in pa. Det forsta de sa till oss var att vi absolut inte fick saga vad vi betalade eftersom de andra gasterna betalat sa mycket mer :) Vi hade bokat en 2 dagars tripp med overnattning pa baten. Alla maltider, en lyxig hytt med varmvatten och aircondition, snacks och vin, intrade till en vacker grotta sen fick vi se en flytande by. Alltsa de bodde pa vattnet, det fanns skola och allt. Dar fick vi en kayak och kunde paddla omkring och titta pa byn samt tva grottor som man kunde paddla in i dar man kom fram till en stor lagun. Det var vi och och 16 aldre par. 170 spann omdagen gick det pa! Vi behovde lite avkoppling :)

Efter det drog vi till Hanoi for att ta en nattbuss till Hue. Morgonen darpa stannade vi for att ata frukost och traffade en skon guide som undrade om vi inte ville se tunnlarna fran vietnamkriget! Orginaltunnlar dar 90 familjer bodde under 5 ar av kriget. Vi hoppade pa erbjudandet och lyckades till och med fa lunch i priset! Tunnlarna var riktigt haftiga och det var intressant att hora historien om kriget. Snabbinfo: I det omradet dar vi var hade de byggt 40km tunnlar under marken. Tunnlarna inneholl sjukstugor, matlagningsutrymmen och toaletter. De 90 familjerna hade varsit krypin pa 2 kvadratmeter och det foddes flera barn i tunnlarna.

SKAGGET PONTUS!

i

Dag 100!?

Vi tog som bekant buss fran Laos till Vietnam. Resan som skulle ta 22h tog istallet 36h vilket var ganska segt! Bussresan borjade som i Indien, alla locals tryckte sig in i bussen. Alla pa samma gang. Enligt foraren skulle vi inte stanna nagon gang under resan, sa vi kande oss nojda som kopte med oss sex stycken bagels! Men som vanligt sa stamde inte informationen riktigt... utan vi stannade valdigt manga ganger. Bade for att ata, kissa och slappa ut djur som akt i bagaget i tiotal timmar. Stackars djur... Tillslut kom vi fram, problemet var att klockan var halv fyra pa morgonen sa det blev lite krabb med att komma in pa vart guesthouse. Det loste sig hyfsat. Vi spenderade 2 h i receptionen och fick gratis te medans vi vantade pa att nagon som kunde engelska skulle dyka upp.

Sa var det med det. Nar vi val fick varsin sang sa sov vi nagra timmar innan vi borjade utforska staden.
Hanoi ar kyligt och man angrar lite att man slangt fleacen men med dubbla strumpor och de tjockaste kladerna vi har gar det an anda.
Vi har besokt ett kvinnomuseum och strosat runt lite i den gamla delen av staden.

Planerna lyder: Stanna har ytterligare en dag och bland annat kolla pa ett fangelsemuseum. Sen blir det buss till Halong City for att utforksa Halong Bay. Det ska vara mycket vackert. Efter det drar vi soder ut och gor Vietnams kust tills vi den 6 april tar flyget till Kuala Lumpur, Malaysia!! Det blir bra det har!

Ha det fint folket!

loppor och annat gott

3 dagar efter vandringen och vi ar nu aterhamtade.(skrivet av sofia) Eftersom Sofias fingrar tog slut efter en mening tar jag nu over.

(SOFIA har haft LOPPOR! Men vi mordade dom med ett supermedel ena kvallen och samlade upp liken dagen efter pa kudden... mums!)
Vi har nu aterigen lamnat nagra vanner for att ge oss ut pa aventyr sjalva. Frida slappte vi ivag med flyg till Kambodja i morse och Julia & Amanda lamnar vi kvar pa vart guesthouse med Luang Prabangs basta frukost! Namsok Guesthouse... lagg pa minnet! Vi kommer utan tvekan traffa dom igen, antingen pa resan eller i fantastiska Sverige.
Det har varit mycket trevligt att resa med Frippe. Hon har onekligen bidragit med mycket komiska handelser :) Hon far det super i Kambodja och far nog antligen uppleva sandstrand och beachhang.
Annars har vi mest chillat de senaste dagarna. Massage, lasning och god mat har statt pa schemat. Vi badade lite med munkar med, det ar ju ganska coolt!
Idag har vi hjalpt var guide Twi med hans ansokan till utlandsstudier i Australien...Han var valdigt tacksam, Vi onskar han all lycka till!
Nu blir det sleepingbus i 22h till Vietnamns huvudstad Hanoi dar kylan vantar.
So long!

Beautiful Laos

Beach 2012 med tranade rumpor!

Jahaja nu minns jag sjalv inte vad vi skrev i forra inlagget och orkar inte kolla nu nar fingrarna gar los pa tangentbordet. Har kommer en resume over vad de tre musketorerna har sysslat med under nagra dagar.
Vi borjade att ga upp tidigt en morgon for att kolla pa nar munkarna gick sin "morgonrunda" och samlade mat av troende manniskor langs vagarna. Det var ungefar sa intressant som det later.... Munkarna log inte, visade inte ens kanslor nar de fick mat. Det mest gripande var de fattiga barnen som satt och hoppades pa att munkarna skulle vara givmilda och lagga lite mat i deras korg. Det gjorde vissa men det tyckte inte Frida var nog sa hon kopte lite bananer,kex mm och hoppade in i munkledet och gav de sma barnen. Dagens goda garning :)
Denna dagen bokade vi ocksa en trip med guide som skulle innehalla 1 dags cykling, 1 dags vandring och 1 dags kayaking. Daremellan skulle vi bo pa homestay. Latt som en platt!?
Sa vi borjade dagen darpa med cykling. Det var vi tre, guiden och en israelit. Hade det inte varit for israeliten (I) hade sakerligen dagen fatt hogsta betyg. Det var skont att cykla men det var valdigt irriterande att vanta in I hela tiden. Han var otranad som fanken, otrevlig och sa jakla ointressant. Det var fel pa cykeln sa han och nar han fick byta cykel med guiden var det fel pa den med, haha pajas! Aja, det var fin natur i alla fall. Vi kom fram till byn dar vi skulle sova pa eftermiddagen. Dar gick vi ner till floden och badade och lekte med massa ungar. Senare pa kvallen at vi middag med familjen och drack Beer Lao pa Lao-vis! Vi ska lara er det nar vi kommer hem, ett bra olspel markte vi nar vi lite smagoa gick och lade oss under myggnatet.
Dag tva innebar vandring i 5h berattade guiden pa morgonen. Nar vi gick in pa var 7e timme framat eftermiddagen var vi lagom mora i benen. 4 ganger hade vi gatt fel eller aaah dom hade huggt ned skogen sa att stigen vi skulle ga hade forsvunnit. Si vi fick ga fram och tillbaka, hit och dit, klattrade och ramlade, rev oss och slet. Det var gaaanska jobbigt. Men vilken natur vi gick genom! Upp och ner for kullar med otrolig utsikt. Var guide som komiskt nog hette "tvi" blev lite mycket just denna dag... han pratade och skojade konstant pa en 3 arings niva. Men vi bet ihop och precis innan solen gick ner nadde vi var nya by 2500 meter over havet. Det var en by med trahyddor, ingen el vilket gjorde att vi fick var mat lagad over oppen eld. Fullt med djur overallt och sma barn sprang och lekte. Sa dar satt vi med massa ungar och visade bilder pa kameran och tittade pa nar de lagade var mat. Jattemysigt och barnen var jattesnalla. Vi avslutade kvallen med att ata med familjen!
Dag tre vaknade vi upp helt slut i kroppen. Da fick vi reda pa att vi skulle vandra ned till floden i en och en halv timme sen paddla i 3 h :) TRANA, TRANA, TRANA! Vi kommer hem i storform till den grona fotbollsplanen! I alla fall sa paddlade vi garnet i tre timmar, forst i en mindre flod med fina berg som ringlade langs med sen svangde vi in i mekongfloden. Det var lite jobbigt men valdigt vackert. Avslutningsvis gick vi i land vid en "whiskeyby". Eller kanske man skulle saga "enturistforstordby". Det var ingenting att se, bara massa som ville salja tyg och sprit hit och dit.
Summering av dessa tre dagar skulle val kunna lata sahar: "Intressant, jobbigt, vackert, kul och mysigt"
Idag har vi bara glassat med lite massage och god mat. Val varda det....
Bilder kommer ikvall eller imorgon bitti beroende pa nar vi blir utslangda ifran internetcafet:)
Just det... den 8e aker vi till Vietnam med nattbuss!