Melaka

Vi blir nog här någon extra dag.... Riktigt mysig stad, bra shopping, bra marknader, mycket att se och ett riktigt bra boende har vi hittat på det! Igår strosade vi runt på marknad i Chinatown och åt kinesiskt krubb. Det börjar lida mot sitt slut nu, och det är med blandade känslor. Ena hjärnhalvan skriker; Jag vill inte hem, varför inte dra en sväng förbi Sydamerika, USA eller något annat skönt ställe. Den andra halvan vill inget hellre än att träffa alla där hemma, köpa grejer till lägenheten, äta mammas, mormors och farmors mat, spela fotboll och allt annat som erbjuds:)Tar vi en titt på kontot så kommer hur som helst den andra delen vinna den här gången...! (Puh... Hör hur mor Lena och mor Maria pustar ut, kanske farsgubbarna med lite i smyg) . :) På schemat framöver blir det mest att njuta av den asiatiska maten, shoppa lite till och ta vara på tiden! Have a Nice day folks! P.s jag fattar verkligen inte varför det inte går att hoppa ner någon rad när jag skriver på mobilen!!! /SJ

Snart ses vi, bara lite till

Efter nagra grymma dagar pa perhentian islands drog vi oss till Taman Nagara, varldens aldsta regnskog. Det var en haftig vistelse. Vi var dar i typ en och en halv dag och hann med det man skulle gora.

Vi ar nu pa Pulau Tioman. Forsta intrycket ar val sadar, vi har visserligen inte hunnit utforska hela on men det vi har sett har gjort oss lite besvikna. Mycket pa grund av allt skrap och overgivna hus som finns overallt. Trakigt att manniskan ska forstora san har vacker natur. Men vi har bestamt oss att ge det en dag till. Antingen sa lyckas on overtala oss att stanna eller sa kikar vi in Melaka, en stad i sodra Malaysia som ska vara mysig!

Ses snart dudes

/SJ

Den 19e april fyllde ju en viss person 23. Sofia vackte honom och tog pa han en bindel. Hon drog med han ut till havskanten och hoppade pa en bat. (Johan var faktiskt helt ovetande om vart det bar av)

Oj vad bra det blev! Vi akte till turtlebay dar sofia fixat med sig frukost. Helt sjalva pa en paradisstrand, kunde inte battre bli! Frukosten inneholl till och med bananpankaka och cupcakes!!

Undra vad det blir till frukost dagen efter imorgon?

Ja det ar ungefar det vi har att oroa oss over for tillfallet. Alltsa har vi det ganska bra:) Svaret pa fragan blir till 99% MUESLI, FRUIT and YOUGHURT! Sa jakla gott...
Perhentian Island Kecil som vi bor pa ar otroligt vacker, vadret ar helt grymt och vattnet ar som ni ser helt kristallblatt! Vi solar, badar, snorklar, laser bocker,sover, johan dyker och vi ater lite god mat till det. En efterlangtad "semester" efter en tids flangande mellan olika orter och lander.
Vi har tankt spendera ungefar fem dagar till pa liknande satt innan vi ger oss av inat landet for att undersoka Taman Negara, en utav varldens aldsta regnskogar.
For er som inte vet.. hemresan ar bokad, vi kommer hem till vart kara Vaxjo den femte maj!
(Grattis Frippe till jobben, saaaa grymt ju!)
Ta hand om er!

Kuala Lumpur, Malaysia

Ja da var vi framme i Kuala Lumpur, en storstad som i forsta ogonkastet verkar helt okej. Vi checkade in pa ett backpackers hostel i natt klockan halv tre och har egentligen precis vaknat. Men resan gick bra.

Vietnam gav oss manga roliga och intressanta erfarenheter och nu hoppas vi pa detsamma i Malaysia. Forsta uppdraget blir att hitta IKEA och ata lite svenska kottbullar och forhoppningsvis lingonsylt till det.

Denna dagen tillagnar jag min kara gammalmormor som igar kvall svensk tid gick bort. Hon kampade in i det sista men aldern tog ut sin ratt. Usch vad trakigt besked...
Tack for de minnen vi fick ihop med dig. Vila i frid. /Johan

Never try never know - Easy riders

Oj oj oj! VILKA DAGAR! Nu slapper vi bomben mammor: Vi har i sju dagar suttit pa varsin motorcykel med Vietnamesisk forare. Och vilken upplevelse...

Dag 1,Buon Ma Thout- Forsta dagen drog vi, fyra nervosa sjalar, ivag med dessa medelsalders Vietnameser. Fran Nha Trang till Buon Ma Thout. Vi hade stralande solsken och gled igenom otroligt vackert bergs- och havslandskap. Vi stannade och at sockerror, kollade pa kakaoodlingar och at livs levande rakor. Eller ja vi grillade dom levande.

Dag 2, Lak Lake- Efter en natts somn i ett utav de basta hotellen pa denna resan drog vi vidare och stannade bland annat vid en tant som torkade nudlar(se pa en utav bilderna). Vi tittade pa tva vattenfall och badade i en flod som mynnade ut i sjalva vattenfallet. Vi sag cashewnotstrad, kaffeplantager och teplantager.

Dag 3, Dalat -
Sofia och Julia oppnade dagen med att rida elefant i en flod medan vi andra strosade omkring i en minoritetsby. Efter det kom det ogonblick Johan har fasat for hela resan.... vi stannade for mysa med ỏrmar i olika storlekar. Den storsta var over tre meter!!

Dag 4, Mui Ne- Regnigt som faan! Men vi tittade forbi en silkesfabrik dar kvinnorna slet som djur. Vi besokte ett crazyhouse, ett hus med valdigt konstiga vinklar. Vi sag en stor fet glad buddha staty som Ljung hade gillat! Eftersom det regnade och vi var uppe i bergen pa 1500 m hojd sa gled vi fram i molnen. Det var kusligt men maktigt. Sedan testade Sofia, Julia och Amalia pa att aka slide ned for de beromda sanddynorna i Mui Ne( I regnklader). Johan ville inte skita ned sig...

Dag 5, Mekong Delta- Frullen blev som vanligt baguette och agg, lite trotta pa det for tillfallet. Vi korde valdigt langt denna dagen och det kandes i roven trots att vi stannade pa cafeer som for ovrigt finns overallt i Vietnam! Men vi stannade vid Cu chi tunnels utanfor Ho Chi Minh City. Det var okej men de forra tunnlarna var mycket haftigare och mindre turistiga. Nar vi kom fram pa kvallen tog vi en bat over till en o i Mekongfloden dar vi overnattade.

Dag 6, Mekong Delta- Att vakna upp mitt pa mekongfloden ar inte varje dag! Vi kollade inte lite krokodiler, besokte en kokosfabrik samt tog en battur med de otroligt snygga hattarna. Vi fick se en flytande fiskeby, dar folket bor aret om och lever pa sitt fiske. Vi korde pa massa sma mysiga vagar och upplevde Vietnam pa ett mer lokalt satt. Att Mekong var stort visste vi men inte sa har stort... Vet inte hur manga stora och sma broar vi korde over. Mekong var overallt.

Dag 7, Saigon- Sista dagen gick vi upp tidigt som attan for att se en flytande marknad. Det ar helt enkelt massa batar som saljer mat och dylikt pa Mekongfloden mellan 01.00 och 08.00 pa morgonen. Det var riktigt haftigt. Vi at bland annat var frukost dar, det gled forbi en kvinna som salde baguette!

Dom stannade bara pa lokala plaststolsrestauranger vilket gjorde att vi nu har atit allt mojligt. Levande rakor, Anka, Ung kalv, egenrullade varrullar och mycket mer! Druckit risvin med, smakade skit men enda :)

Nu ar vi i Saigon tva dagar innan vi flyger till Malaysia!

GRATTIS PAPPA LENNART!

/SJ

ps. Sofia ska flytta hemmifran.

Xin Chao!

Tom njuuter av nudlarna

Jo, den holl....

Silkesvavning

Lite regn stoppar inte oss liksom

Tigerbalsam vaxt! Luktade omkladningsrum... fint!

Mui Ne

Sugen pa fisk?

Vi grillade rakor.... levande!

Kokoskolafabrik

Ett par fran Vietnam vi traffade.

Flytande marknad i Mekong

En groda kanske?

Hela ganget!

Same same but cheaper

Ol pa kvallen var ett maste!