Never try never know - Easy riders

Oj oj oj! VILKA DAGAR! Nu slapper vi bomben mammor: Vi har i sju dagar suttit pa varsin motorcykel med Vietnamesisk forare. Och vilken upplevelse...

Dag 1,Buon Ma Thout- Forsta dagen drog vi, fyra nervosa sjalar, ivag med dessa medelsalders Vietnameser. Fran Nha Trang till Buon Ma Thout. Vi hade stralande solsken och gled igenom otroligt vackert bergs- och havslandskap. Vi stannade och at sockerror, kollade pa kakaoodlingar och at livs levande rakor. Eller ja vi grillade dom levande.

Dag 2, Lak Lake- Efter en natts somn i ett utav de basta hotellen pa denna resan drog vi vidare och stannade bland annat vid en tant som torkade nudlar(se pa en utav bilderna). Vi tittade pa tva vattenfall och badade i en flod som mynnade ut i sjalva vattenfallet. Vi sag cashewnotstrad, kaffeplantager och teplantager.

Dag 3, Dalat -
Sofia och Julia oppnade dagen med att rida elefant i en flod medan vi andra strosade omkring i en minoritetsby. Efter det kom det ogonblick Johan har fasat for hela resan.... vi stannade for mysa med ỏrmar i olika storlekar. Den storsta var over tre meter!!

Dag 4, Mui Ne- Regnigt som faan! Men vi tittade forbi en silkesfabrik dar kvinnorna slet som djur. Vi besokte ett crazyhouse, ett hus med valdigt konstiga vinklar. Vi sag en stor fet glad buddha staty som Ljung hade gillat! Eftersom det regnade och vi var uppe i bergen pa 1500 m hojd sa gled vi fram i molnen. Det var kusligt men maktigt. Sedan testade Sofia, Julia och Amalia pa att aka slide ned for de beromda sanddynorna i Mui Ne( I regnklader). Johan ville inte skita ned sig...

Dag 5, Mekong Delta- Frullen blev som vanligt baguette och agg, lite trotta pa det for tillfallet. Vi korde valdigt langt denna dagen och det kandes i roven trots att vi stannade pa cafeer som for ovrigt finns overallt i Vietnam! Men vi stannade vid Cu chi tunnels utanfor Ho Chi Minh City. Det var okej men de forra tunnlarna var mycket haftigare och mindre turistiga. Nar vi kom fram pa kvallen tog vi en bat over till en o i Mekongfloden dar vi overnattade.

Dag 6, Mekong Delta- Att vakna upp mitt pa mekongfloden ar inte varje dag! Vi kollade inte lite krokodiler, besokte en kokosfabrik samt tog en battur med de otroligt snygga hattarna. Vi fick se en flytande fiskeby, dar folket bor aret om och lever pa sitt fiske. Vi korde pa massa sma mysiga vagar och upplevde Vietnam pa ett mer lokalt satt. Att Mekong var stort visste vi men inte sa har stort... Vet inte hur manga stora och sma broar vi korde over. Mekong var overallt.

Dag 7, Saigon- Sista dagen gick vi upp tidigt som attan for att se en flytande marknad. Det ar helt enkelt massa batar som saljer mat och dylikt pa Mekongfloden mellan 01.00 och 08.00 pa morgonen. Det var riktigt haftigt. Vi at bland annat var frukost dar, det gled forbi en kvinna som salde baguette!

Dom stannade bara pa lokala plaststolsrestauranger vilket gjorde att vi nu har atit allt mojligt. Levande rakor, Anka, Ung kalv, egenrullade varrullar och mycket mer! Druckit risvin med, smakade skit men enda :)

Nu ar vi i Saigon tva dagar innan vi flyger till Malaysia!

GRATTIS PAPPA LENNART!

/SJ

ps. Sofia ska flytta hemmifran.

Postat av: Mormor o Bertil

Vilka äventyr och faror ni utsätter er för.Men det gick ju bra denna gången också.Många härliga bilder.

Nu väntar vi på rapporter från Malaysia nästa gång.

Kram på er.

2012-04-04 @ 21:57:18
Postat av: Pappa Lennart

Låter otroligt häftigt med motorcykelveckan - bra att ni inte sa innan hur nu skulle göra den resan!!

Ni har hittat ett skapligt kort på mej (men jag har bättre på lager om ni vill ha, t.ex när jag spelar VM, du vet volleyn...). Så...Sofia ska flytta, till Vietnam eller..det får hon inte för mej. Hon får hålla sig till Svea rike. God fortsättning på ert stora äventyr. Pap o mam

2012-04-05 @ 10:06:00
Postat av: Morfar o Kerstin

Era reseskildringar blir bara bätter ju längre ni är borta!

Det blir vi väldigt imponerade av jag vet ju själv hur det är ni vi åker på cykelsemester det brukar avta med tiden man är borta!

Tack för kortet, det var en söt liten dam och ett sött leende som hon skickade till oss!

Håkan o Kerstin Påskallavik

Ni kommer att saknas på Öland!!